Jak powstaje chleb - plansze i wybrane zabawy


Dzisiaj post iście "chlebowy", dlatego mam na Was planszę pt. "Jak powstaje chleb?"
Do pobrania po kliknięciu w poniższy link:


Do tego dorzucam jeszcze kilka propozycji, które można wykorzystać podczas zajęć
związanych z tematyką chleba. 


1) „Jak powstaje chleb”
– opowieść ruchowo naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi.

Nauczyciel zaprasza dzieci w podróż pociągiem na wieś.
* Pociąg  - (fu,fu,fu - naśladowanie odgłosów, dzieci tworzą pociąg, następnie ruszają -można wykorzystać tutaj piosenkę "Jedzie pociąg z daleka" lub "Zabawa w pociąg - Jedzie pociąg, jedzie pociąg, a w pociągu dzieci...")
- Koniki – dojechaliśmy do stacji, a teraz jedziemy na konikach do pana rolnika (naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania)
- Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), potem deszczyk je podlewa (kap, kap, kap – zmieniamy tempo), potem rośnie i złociście długo na polu dojrzewa, a wietrzyk pięknie między kłosami zboża śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (ufufuf), złote kłosy już się mienią. Aż nadchodzi czas zbierania plonów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr). Kombajn ziarno przesypuje na wozy (szszszszsz), teraz rolnik zawiezie ziarno do młynarza. Odpala ciągnik i ciężkie wozy z ziarnem już ruszają powoli (wrrrr, wrrrrr, wrrrr).
- W młynie wielki ruch i huk (buch, buch, buch). Młynarz w młynie ziarnka zmiele (mielenie cała szczęka), z ziaren tych mąka powstanie. Ach tej mąki tu tak dużo że aż… aaa-psik (dzieci udają kichanie)w nosie troszkę kręci nas. Szybko worki z mąką na samochody pakujemy i wprost do piekarni jedziemy.
- Samochody (brum, brum, brum). W nocy podczas gdy ty śpisz (aaaaaaa – ziewanie, sen – chrapanie), piekarz z mąki w piekarni chleb upiecze.
- Z samego rana, z piekarni samochody (brum, brum) ruszają do sklepów z świeżutkim chlebem (wąchanie – głęboki wdech i wydech).
- Pociąg (fu, fu, fu) – wsiadamy w pociąg i wracamy do przedszkola.

2) "Podróż małego ziarenka" - zabawa ruchowa

Rolnik sieje ziarna na polu, macha ręką od lewej strony do prawej i od prawej do lewej:
(Dzieci ruszają rękoma we wskazany sposób mówiąc przy tym: siup! siup! siup!)
Ziarenko, żeby urosnąć, potrzebuje... (dzieci odpowiadająwody!
Na ziarenka pada deszcz (pokazują deszczyk, poruszając szybko wszystkimi palcami);
świeci na nie słońce, aż w końcu powoli wyrasta zboże (kucają i powoli podnoszą się,
aż do stania na palcach z rękami wyciągniętymi wysoko w górę).
Jaka maszyna pomaga zebrać zboże? Kombajn! (robią rękami młynek, mówiąc: żżżż). Gotowe ziarenka zboża są pakowane w worki i wiezione do... (odpowiadają) młyna.
Tam ziarna są mielone na mąkę
(dzieci wymachują rękami, zataczając nimi koła jak przy pływaniu).
Stamtąd mąka trafia do... (odpowiadają) piekarni, gdzie piekarz wypieka z niej chleb.

3) "Bułeczki" - masażyk wg M. Bogdanowicz

Puk! Puk! Panie piekarzu,
(stukanie zgiętym palcem w plecy)
Czy ma pan bułeczki ?
Niestety nie mam,
ale już zboże mielimy,
(wykonujemy dłońmi ruchy okrężne)
zagarniamy mąkę
(brzegami obu dłoni wykonujemy ruchy zgarniające od zewnątrz do środka)
i wbijamy dwa jajka,
no…może cztery,
(klepanie po plecach dłonią zwiniętą w miseczkę)
a może sześć,
najlepiej dwanaście.
Dodajemy szczyptę soli,
(delikatne szczypanie)
No… może dwie, trzy,            
drożdże i… wyrabiamy ciasto, 
(ugniatamy boki osoby masowanej na wysokości pasa)
wałkujemy,
(przesuwamy w górę i w dół dłonie zwinięte w piąstki)
wygładzamy
(gładzimy otwartymi dłońmi)
dzielimy na części:
(,,kroimy” brzegiem dłoni)
z jednej robimy bułeczki kajzerki,
(naciskamy zaokrąglonymi dłońmi, a brzegiem dłoni lekko odciskamy krzyżyk)
z drugiej rogaliki,
(rysujemy półokręgi)
z trzeciej obwarzanki,
(rysujemy kółka)
z czwartej  ciastka z rodzynkami
(rysujemy esy- floresy i naciskamy palcem w kilku miejscach)


4) Ćwiczenia artykulacyjne rozwijające aparat mowy z wykorzystaniem chleba:

Nauczycielka rozdaje dzieciom kawałki chleba pokrojonego w małe kromki
oraz skórkę od chleba, dzieci wykonują następujące ćwiczenia:
- mlaskanie,
- dokładne przeżuwanie skórki od chleba (z prawej strony, z lewej strony żuchwy)
- przyklejenie kawałka chleba do wałka dziąsłowego, za górnymi zębami,
a następnie stukanie w niego czubkiem języka (jak dzięcioł stuka w drzewo)
- pychota - oblizujemy wargi
- niejadek – usta wciągamy w głąb jamy ustnej
- pychota
- całuski za pyszne chlebek - wargi ściągnięte w „ryjek”, przesyłamy sobie nawzajem całuski.

5) "Abecadło o chlebie" - nauka wierszyka autorstwa W. Bełzy

ABC
Chleba chcę, 
Lecz i wiedzieć mi się godzi,
Z czego też to chleb się rodzi?
DEF 
Naprzód siew: 
Rolnik orze ziemię czarną 
I pod skibę rzuca ziarno 
HKJ
Ziarno w lot
Zakiełkuje w ziemi łonie,
I kłos buja na zagonie. 
Ł i L
Gdy już cel
Osiągnięty gospodarza,
Zboże wiozą do młynarza. 
MNO
Każde źdźbło,
za obrotem kół, kamienia,
W białą mąkę się zamienia. 
PQS
To już kres!
Z młyna piekarz mąkę bierze
I na zacier rzuca w dzieże. 
RTU
I co tchu
W piec ogromny wkłada ciasto,
By chleb miały wieś i miasto. 
WXZ
I chleb wnet!
Patrzcie, ile rąk potrzeba,
Aby mieć kawałek chleba.


6) "Mało nas do pieczenia chleba" - zabawa muzyczna

Tekst piosenki:
Mało nas, mało nas do pieczenia chleba.
Jeszcze nam, jeszcze nam ciebie tu potrzeba.

Opis zabawy:
Dzieci śpiewają piosenkę, idąc w kole. W środku znajduje się jedna osoba.
Na słowa: ciebie tu potrzeba: zaprasza do wnętrza jedno dziecko.
Następnie piosenka śpiewana jest po raz kolejny. Zaproszone do koła dziecko wybiera następne. Piosenkę powtarzamy wiele razy, aż wszystkie dzieci ponownie utworzą
jedno koło.

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty